Menu

Hoe kies je de juiste grafische partner?

Hoe kies je de juiste grafische partner?

Op zoek naar overdonderend succes? Zoals zoveel ondernemers, investeer je met hart en ziel in je onderneming. Het is een verlengde van wie je bent of van iets waar je rotsvast in gelooft. En dus is de uitwerking hiervan en de manier waarop je ermee omgaat des te belangrijker: de opbouw, het onderhoud en het consistent gebruik van een merk of een imago – daar valt of staat je bedrijf mee.

Zo komt er wel eens een moment dat je graag beroep wilt doen op een ontwerpstudio. Al gauw besef je dat er bijna een overaanbod beschikbaar is: freelancers op Dribble of Behance, kleine en minder kleine studio’s… de keuze is overweldigend. Maar hoe vind je wat je zoekt? Wie is een betrouwbare partner? En hoe vind je in godsnaam net die ‘juiste’ partner?

De eerste stappen in de goede richting

Wanneer je start met de zoektocht naar de juiste partner voor je samenwerking, kan het zeker geen kwaad om een aantal verschillende bedrijven te contacteren en deze uit te nodigen voor een gesprek. Probeer op voorhand een goed beeld te hebben op je budget, doelstellingen en deadlines. Probeer ook zo transparant mogelijk te zijn, dit komt iedereen ten goede en zo verspil je geen kostbare tijd. Vaak weten klanten in het begin nog niet waar ze op zoek naar zijn, tot ze die ene expert tegen het lijf lopen die hun behoeftes bespreekbaar maakt. Goed raak!

Een eerste indruk in combinatie met je buikgevoel

Soms is een natuurlijke chemie duidelijk voelbaar, al kan het soms ook aanvoelen als een blind date waarbij de twee partijen snel beseffen dat ze niets gemeenschappelijk hebben. Durf dus op je buikgevoel af te gaan. Het bureau en jij moeten straks tenslotte een tijd met elkaar optrekken, wanneer het dan onderling niet klikt, zal dat ongetwijfeld doorvloeien naar het uiteindelijke resultaat.

Ook jij hebt waarschijnlijk geen glazen bol, dus kan je moeilijk voorspellen wat er uiteindelijk uit de bus zal komen. Probeer dus in eerste instantie zoveel mogelijk te analyseren en te bekijken wat er uit die gesprekken voort kan vloeien. Een eerste indruk kan vaak later ook nog heel wat impact hebben op het hele ontwikkelingsproces: hoe gaat een bureau met jou om, ook nog voor je klant bent of wordt? Hoe verlopen de eerste contacten, heb je een vlot mailverkeer? Wordt er voldoende geluisterd naar je noden en durft men ook zelf gericht vragen te stellen? Worden er afspraken uitgesteld of juist niet nageleefd?

Differentiëren, wie zijn best doet zal het leren!

Marketing is differentiatie, maar veel ontwerpbureaus hebben vaak een portfolio dat juist het tegenovergestelde is: het meeste werk is of ziet er bijna hetzelfde uit. En dat vormt een probleem, een merk is namelijk meer dan die look en feel. Het visuele aspect dient net om je bedrijf of dienst te laten opvallen in de markt, met een unieke stem en uitstraling. De sleutel tot succesvolle marketing is net op zoek durven gaan naar een fris perspectief dat de mogelijkheid biedt om een bestaand probleem op te lossen.

 

Blogbericht_POSITIEFNEGATIEF_grafische partner_blog

Do they know-how?

Marketing is meer dan een leuk logo en een funky slagzin. Uw grafische parter moet goed op de hoogte zijn van de verschillende communicatiekanalen en media. Sommigen zijn sterk in conceptueel en strategisch denken, daar waar anderen dan weer sterker zijn in ontwerp en design.

Als bedrijfsleider ben je uiteraard op zoek naar een bureau dat sterk in zijn schoenen staat op beide vlakken. Sommige ontwerpers of bureaus zullen precies doen wat jij zegt. Maar een goed bureau is bereid om alles in vraag te stellen en je te (bege)leiden, daar waar nodig. Een goede partner schrijft mee aan jouw succesverhaal: als bureau mag je dus ook geen schrik hebben om even met de vuist op tafel te slaan of kordaat te zeggen waar het op staat.

Grote dingen worden gebouwd door samen te werken; enkel zo worden succesverhalen geschreven. Bureaus die alles zomaar aannemen van klanten zijn vaak verantwoordelijk voor slechte resultaten. Je bent het thuis toch ook niet steeds eens met je partner? Een goed bureau is er om jouw project in goede banen te leiden, het in handen te nemen zonder zomaar alles letterlijk over te nemen.

Long road ahead

Een goed bureau focust niet enkel op het design, maar ook op de volledige weg die afgelegd moet worden om een succesverhaal te kunnen schrijven. Bij POSITIEF-NEGATIEF maken we naast de vernieuwing van (of opvolging van bestaande) huisstijlen ook gebruik van een adviserende positie om de klant volledig te kunnen begrijpen en op die manier te kunnen voldoen aan al zijn wensen en noden. Een goed, efficiënt bureau houdt u op het goede spoor en helpt u de goede weg af te leggen. U vertrouwt de nieuwe partner in een aanzienlijk deel van het bedrijf. Het is bijgevolg belangrijk dat het bureau in uw bedrijf gelooft én in u als ondernemer.

Altijd prijs?

Als u bereid bent om tijd te besteden aan uw zoektocht naar de juiste partner en hiervoor de bijpassende prijs wil betalen, bereikt u de gewenste kwaliteit. Zo heeft u meer kans op slagen, ook op lange termijn. Veel succes!

 

 

Tags: ,
Deel

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!